Dat voetbal de meest gemediatiseerde sport in België is, verbaast je waarschijnlijk niet. Organisatoren van weddenschappen rond die sport kunnen dan ook op een ongekende exposure rekenen. In principe mag gokreclame niet meer tijdens de tv-uitzending van wedstrijden, maar wel nog ervoor en erna. Tijdens de voorbije Jupiler play-offs voetbal 2019 hield de Kansspelcommissie een oogje in het zeil, of de regels rond gokreclame juist toegepast werden.
En wat bleek uit dat onderzoek van de Kansspelcommissie? Gokreclame bleek onverminderd alomtegenwoordig. Niet in het minst omdat maar liefst veertien van de achttien ploegen die aan de play-offs voetbal deelnamen, een of meerdere kansspeloperatoren als sponsor hebben. En hoewel gokreclame tijdens de uitzending van een wedstrijd op tv niet meer mag, blijven de logo’s langs de kant van het veld negentig minuten lang prominent in beeld.
Daarnaast vermelden de sites en sociale-media-accounts van de ploegen dikwijls heel expliciet hun sponsors – ook de gokoperatoren. Bezoekers op de site zijn dus maar één klik verwijderd van de mogelijkheid om op hun favoriete ploeg te wedden. Soms zetten de ploegen hen daar zelfs actief tot aan, bijvoorbeeld door een bonus toe te kennen aan fans die zich inschrijven op de goksite van hun sponsor.
Al die exposure bleef duidelijk niet zonder effect. Tijdens de periode van de play-offs steeg het aantal geplaatste weddenschappen met meer dan 30%. Ook op andere momenten klinkt de lokroep hard. Dat blijkt onder meer uit het feit dat heel wat mensen die op de zwarte EPIS-lijst staan, om geen toegang tot kansspelinrichtingen te krijgen, toch geneigd zijn in hun probleemgedrag te hervallen. Gemiddeld proberen er dagelijks 680 onder hen opnieuw toegang tot goksites te krijgen.
Het rapport van de Kansspelcommissie leverde enkele ontnuchterende cijfers op. Tijdens de play-offs registreerden goksites 138.697 nieuwe accounts. In totaal zetten 355.068 verschillende personen tijdens de play-offs geld in op minstens één wedstrijd. In de dagen vóór de start van de play-offs werd in België gemiddeld voor 3,34 miljoen euro per dag ingezet op goksites, voor alle weddenschappen samen. Tijdens de periode van de play-offs steeg die gemiddelde daginzet voor weddenschappen tot 4,27 miljoen euro per dag.
Voor de gokoperatoren steeg de winst in de periode van de play-offs met 90% in vergelijking met de periode ervoor. Tijdens de play-offs plaatsten gokkers dus meer verlieslatende weddenschappen.
Om (problematisch) gokgedrag tijdens dergelijke belangrijke sportwedstrijden tegen te gaan, pleit de Kansspelcommissie voor meer duidelijke regels rond gokreclame. Alternatieven die zij voorstellen zijn een totaal reclameverbod in het voetbal, een verbod tot sponsoring van sportclubs, of een beperking van de publieke ruimte die door reclameboodschappen ingenomen mag worden.
Profvoetballer Andros Townsend over zijn gokverslaving: “Godzijdank werd ik betrapt.”
Gokken in Belgisch voetbal: profvoetballers lijken het nog steeds te doen
Gokken in Belgisch voetbal: helft profvoetballers kent regels niet