Stel: je bezoekt een Nederlands casino – zoals binnenkort het pareltje dat in Venlo uit de grond zal rijzen – en je ervaart er een probleem. Een speelautomaat die niet naar behoren werkt, misleidende reclame, dat soort zaken. Hoe dien je daarover een klacht in? Bij de Nederlandse Kansspelautoriteit?
Bij een klacht over een Nederlands casino richt je je meestal het best rechtstreeks tot de aanbieder van het spel zelf, om het dispuut onderling te regelen. De meeste klachten handelen immers over de dienstverlening, zoals over het beëindigen van een abonnement, niet over handelen in strijd met de Nederlandse wetgeving of de vergunning van de exploitant.
Wel vraagt de Nederlandse Kansspelautoriteit om de klacht ook aan haar te melden. ‘Wij zijn geen klachteninstituut’, verduidelijkt de organisatie, ‘maar we ontvangen graag een melding van een klacht.’
Door dergelijke klachten – en de frequentie ervan – op te volgen, kan de Kansspelautoriteit immers de vinger aan de pols houden en beter controle over de markt uitoefenen. Als er bijvoorbeeld veel gelijkaardige klachten binnenkomen over een exploitant, kan de instelling daarmee in gesprek gaan of, indien nodig, ertegen optreden. Ook als je melding laat veronderstellen dat Nederlandse wet- en regelgeving overtreden werd, kan de Kansspelautoriteit passende maatregelen nemen.
De Kansspelautoriteit zal je inhoudelijk op de hoogte houden, als daar aanleiding toe is. Bijvoorbeeld wanneer de aanbieder zijn beleid heeft gewijzigd, naar aanleiding van je klacht, of als de autoriteit heeft opgetreden omdat je als melder niet kreeg waar je recht op had.
Dit lukt het makkelijkst via de website van de Kansspelautoriteit. De Belgische Kansspelcommissie vermeldt op haar website niet expliciet hoe je bij haar een klacht kan neerleggen of melden. Maar als je bijvoorbeeld over de legaliteit van een gokwebsite twijfelt, kan je de commissie altijd bereiken via info@gamingcommission.be.