Een speler die beslist om zich te laten uitsluiten in een bepaald casino, kan zich ook mee-uitsluiten voor de andere casino’s binnen een bepaalde groep, maar loopt dit in de praktijk even vlot? In Groot-Brittannië komen er enkele klachten binnen over de toepassing van deze regel, nochtans is er wel een legaal beleid voor opgesteld door de UK Gambling Commission.
Zelfuitsluiting is per definitie, de wens van de speler om geband te worden van een casino of casinogroep om daar nog te kunnen spelen. Verantwoord spelen wordt ook benadrukt door elke kansspelaanbieder, zij hebben trouwens de plicht om hun spelers te beschermen. Voor meer informatie hieromtrent op de Belgische markt, kan je terecht op de website van de Kanspelcommissie.
Voor de Britse markt is de UK Gambling Commission het aanspreekpunt. Begin van dit jaar publiceerde deze commissie het volgende op hun website: ‘Alle online gokexploitanten moeten deelnemen aan de zelfuitsluitingsregeling GAMSTOP voor meerdere exploitanten. Uitbaters moeten trouwens alles in het werk stellen om het risico op gokschade tot een minimum te beperken. De industrie moet veilige producten creëren, ze moeten hun klanten kennen en begrijpen wat ze zich kunnen veroorloven om mee te gokken. Ze moeten zich alsook identificeren wanneer hun spelers schade ondervinden en ingrijpen.’
Alle casino’s willen hun spelers laten geloven dat ze verantwoord gokken promoten om er goed uit te zien. Maar handhaven ze dit beleid correct? Houden ze zich aan een verzoek van een speler wanneer ze dit zeggen? Wordt de uitsluiting ook toegepast op alle casino’s binnen eenzelfde groep? Wat als het casino dit niet doet?
Er zijn in Groot-Brittannië twee aanbieders met een licentie en een legitiem beleid over uitsluiting. Ten eerste is er Kahnawake, zij hebben een systeem dat al jaren actief is en goed werkt. Zij doen dit al vanaf 2012 en waren daarmee de eerste die het serieus namen. Ze beheren en handhaven het namelijk zelf. Ten tweede is er de UKGC, zij kampte jaren met deze kwestie over zelfuitsluiting. Zij veronderstelde dat hun ADR’s dit zouden afhandelen. Een ADR staat voor een groep acties die men onderneemt om een onenigheid op te lossen zonder de rechtbank er bij te halen, door arbitrage en verzoening tot een oplossing komen. Maar toen dit niet zo bleek te zijn werden deze kwesties allemaal naar het UKGC zelf doorgestuurd met als gevolg dat de spelers eigenlijk nergens terecht konden voor hulp.
In 2020 publiceerde de UKGC het GAMSTOP-beleid dat de dagelijkse activiteiten over het beleid van zelfuitsluiting aan een derde partij overdraagt. Ze accepteren klachten, maar gaan dit enkel voor informatieve doeleinden bekijken. Op deze manier kunnen ze het systeem en de licentiehouders van UKGC in de gaten houden. De betrouwbaarheid van het beleid is dat het werkt, maar er zijn manieren om het te omzeilen. Ook vind je als speler gemakkelijk een lijst van casino’s die niet geregistreerd staan op de lijst van GAMSTOP, om de regel van uitsluiting te omzeilen.
Casino-uitbaters zijn betrapt op het feit dat ze eigenlijk zo weinig mogelijk doen om de wens van de speler tot uitsluiting te eren. Klachten bij Casinomeister toonde aan dat als de licentie verschilt van plaats, de uitbater hun handen wegtrok en beweerde dat het niet hun probleem was.
Er is dus nog heel wat werk aan de hele procedure en de juiste toepassing omtrent het beleid van zelfuitsluiting.