Als het aan Bryan Simonaire ligt: ja. Deze Amerikaanse politicus in de senaat van Maryland lanceerde een wetsvoorstel waarmee high schools in zijn staat lessen in hun curriculum moeten opnemen om jongeren te informeren over de risico’s van gokken – inclusief gokpreventie. En op 21 februari raakte zijn voorstel alvast door de senaat.
Het goklandschap veranderde de voorbije jaren grondig in Maryland, aldus Bryan Simonaire. Na een referendum in 2008 liet de staat vijf casino’s met enkel slotmachines toe. In 2012 werden ook tafelspelen in de casino’s toegelaten. Tegelijk werd toen de deur opengezet voor MGM National Harbor, het zesde en grootste casino van Maryland, dat in 2016 openging. Bovendien introduceerde een andere senator, Craig Zucker, recent een wetsvoorstel dat sportweddenschappen zou legaliseren.
Maar Maryland kent vandaag volgens senator Bryan Simonaire ook maar liefst 150.000 meerderjarige probleemgokkers. Een groot aantal, zeker als je weet dat Maryland slechts 5.828.289 inwoners telt. Tegelijk zijn deze volwassen gokkers maar een deel van het probleem. The Maryland Center of Excellence on Problem Gambling geeft immers aan dat ook heel wat minderjarigen gokken. Personen tussen 18 en 24 jaar zouden daarbij het meeste kans hebben om een probleemgokker te worden.
De afstuderende highschoolstudenten lopen dus het grootste risico. Maar de scholen pakken dat issue niet gecoördineerd of zonder actieplan aan, aldus Bryan Simonaire. En daar wil de senator verandering in brengen. Want volgens hem heeft de Algemene Vergadering – de wetgever in Maryland – met wetgevende initiatieven een directe rol gespeeld in de creatie van het probleem.
Sinds wetgeving uit 2012 moeten de casino’s in Maryland jaarlijks een financiële bijdrage leveren aan het Maryland Center of Excellence on Problem Gambling. Die organisatie helpt de bestaande probleemgokkers. Maar het wetsvoorstel van Bryan Simonaire zou een stap in de juiste richting zijn om de risico’s die met gokken samengaan op voorhand te bestrijden.
Volgens het huidige voorstel moet de ministerie van Onderwijs in Maryland meerdere lessenplannen uittekenen, waaruit dan vrij gekozen kan worden. Ergens tijdens hun vier jaar aan de high school zouden jongeren drie lessen van telkens een uur lang moeten krijgen, over hoe weerstand te bieden tegen gokken. Dat zonder enige extra kost voor de onderwijsinstelling.
Volgens Simonaire blijkt uit pilootprojecten dat dit type onderwijs een grote impact heeft op de studentenkennis over gokken. De komende twee jaar zouden lokale onderwijsbesturen het programma vrijwillig mogen invoeren. Maar daarna zouden ze moeten rapporteren hoe ze hun jongeren via educatie over de risico’s van gokken informeren.
Het wetsvoorstel van Bryan Simonaire is al een aangepaste versie, na tegenstand van de Maryland Association of Boards of Education. Toch blijft die private organisatie, die alle lokale onderwijsbesturen van de staat Maryland vertegenwoordigt, onverminderd volledig tegen het wetsvoorstel.
Volgens de organisatie moeten de leerkrachten nu immers al te veel gezondheidsonderwerpen aansnijden tijdens hun lessen op de high schools. Sinds 2012 legde de Algemene Vergadering inderdaad bijkomende gezondheidstopics op, zoals lessen over seksueel geweld, mondhygiëne, pijnstillers en reanimatie.
Ook twee andere senatoren stemden tegen het wetsvoorstel, op 21 februari. Zij maken zich zorgen over hoe het voorstel het onderwijscurriculum vergroot, via een omweg. Maar het wetsvoorstel raakte dus wel goedgekeurd door de senaat. Nu moet het ook nog door het Maryland House of Delegates raken. Wetgeving is het met andere woorden nog niet, maar het voorstel is wel op goede weg. En senator Bryan Simonaire is naar eigen zeggen klaar om te vechten voor wetgeving over een onderwerp dat hem nauw aan het hart ligt.