Het is geen geheim: internetgigant Google is de poortwachter naar de wereld van online adverteren. En binnenkort, in het eerste kwartaal van 2020, heft het zijn eigen Amerikaanse verbod op Google-advertenties rond gokken op. Maar ook vandaag al kunnen meer en meer Amerikaanse gokbedrijven via Search Engine Advertising (SEA) hun producten aanprijzen.
In 2013 werd online gokken gelegaliseerd in de Amerikaanse staten New Jersey, Nevada en Delaware, maar toch handhaafde Google tot voor kort nog een verbod op alle online-casinoadvertenties in de hele VS. Onlangs paste de internetgigant echter al zijn beleid inzake advertenties voor sportweddenschappen in bepaalde staten aan, nadat het Amerikaanse Hooggerechtshof in mei 2018 besloot dat individuele staten sportgokken konden legaliseren. En nu gaat het internetbedrijf dus nog een stap verder.
Het goklandschap in de Verenigde Staten blijft zich namelijk ontwikkelen, en Google heeft besloten zijn advertentiebeleid daarop af te stemmen. Het bedrijf plant om het landelijke reclameverbod tegen het eerste kwartaal van 2020 te doorbreken. Zo wil de onderneming mee profiteren van de groeiende gokindustrie in de Verenigde Staten.
Op die manier zal Google bijvoorbeeld advertenties voor sportweddenschappen toelaten in Indiana, Iowa, Montana, Pennsylvania en Rhode Island. Die staten vervoegen Nevada, New Jersey en West Virginia, waar het al langer mogelijk is om via Google voor sportweddenschappen te adverteren. Tegelijk zal Google ook advertenties voor online gokken toelaten in Kenia, Nigeria en Colombia.
Tijdens een interview in april benadrukte Chris Harrison, het hoofd van de financiële sector van Google Industry en E-gaming, dat Google geen online casino wil worden en dat het vasthoudt aan zijn rol als technologie- en advertentiepartner. Wel werkt Google voortdurend zijn advertentiebeleid, om het beter af te stemmen op wat er in een bepaalde branche gebeurt.
Harrison zei ook dat de beleidsmakers bij Google het een uitdaging vinden om de Amerikaanse gokregels in de praktijk te brengen. De wetgeving verandert immers voortdurend en varieert bovendien van staat tot staat.
“Toch is regulering voor ons een belangrijk signaal, en vormt het de bouwsteen van alles wat we doen”, zegt Harrison. “Google zal ook rekening houden met de normen en de mate van acceptatie van gokken in een bepaalde staat. We moeten de zorgen van klanten herkennen en die onder ogen zien.”