Gedurende lange tijd was het Svenska Spel het enige bedrijf dat toelating had om online gokken aan te bieden in Zweden. Sinds 1 januari 2019 kwam er een nieuwe wet die de monopolie van de overheid beëindigde en ook private aanbieders kunnen nu de markt betreden en gokgames aanbieden. Toch wil de staatslotterij de eerste zijn in Europa die volledig papierloos gaat werken. We leggen hieronder uit hoe dit in zijn werk zou gaan en wat de voordelen voor de retailers zijn.
Het Zweedse staatsbedrijf dat actief is op de gokmarkt is bij de Zweedse bevolking ook wel gekend als het Svenska Spel. Zij willen volledig digitaal gaan met hun loterij aankopen en zich zo richten tot een meer digitaal gericht gokecosysteem. Het doel is om als eerste loterij-operator in Europa volledig papierloos te worden. Dit helpt ook het milieuvriendelijker worden van de loterij algemeen. Zij zijn sinds eind november aan het testen hoe de werking van een papierloze loterij praktisch tot stand kan komen. Hiervoor werken ze samen met een lokale supermarktketen ‘Pressbyrån’, samen hebben ze een testprogramma gemaakt dat gebruikt maakt van “couponvrije” loterijtickets.
Deze testing gebeurt in vier vestigingen van de supermarkt, in Kalma, Jönköping, Östersund en Stockholm.
Spelers zullen hun nummers kunnen selecteren en zich registreren via digitale apparaten. Deze machines zullen aangesloten zijn op het netwerk van het Svenska Spel en er zal niet langer een ticket moeten geprint worden met de gekozen nummers. In plaats van dit ticket zullen de lotnummers worden opgeslagen in een eigen digitale account gelinkt aan de speler. Deze account zal uitermate persoonlijk zijn, want om te registreren in het systeem moet de speler zichzelf controleren met zijn eigen rijksregisternummer, zijn identiteitskaart.
Het voordeel van deze digitalisering is dat de medewerkers van de supermarkt tijd besparen en zich niet langer moeten bezighouden met het herladen van de coupons. Alsook moeten zij niet langer campagnemateriaal updaten en kan dit automatisch verlopen.
Uit onderzoek van de landelijke detailhandelaren bleek dat de fysieke loterijmachines steeds meer een lastpost worden voor winkeliers. Ze nemen veel ruimte in beslag en werknemers moeten betrokken zijn bij de uitgifte en verwerking van de tickets en dit is kostbare tijd die kan worden besteed aan het helpen van andere klanten of andere taken binnen de supermarkt. Ook kan deze nieuwe vorm ruimte vrijmaken voor loketten die ook kunnen worden ingezet voor andere producten of diensten.
De kans op slagen is groot! Recente studies hebben aangetoond dat Zweden zich nu meer dan ooit aangetrokken voelt tot digitale oplossingen. Deze nood aan digitalisering en een meer milieuvriendelijke oplossing kan mede verklaard worden door COVID-19. Het Svenka Spel zag in 2020 een opleving van haar digitale gaming prestaties. Online is populair, dat wisten we al, maar dit kan er voor leiden dat ook de online gameactiviteiten sterker worden dan het retail segment. De veranderingen zullen enkele jaren duren eer dat ze volledig tot stand komen, maar dit project is zeker een stap in de juiste richting naar een duurzamere maatschappij !