De Kansspelcommissie voert een onderzoek naar reclame van Napoleon Games bij voetbalclub KAA Gent. Supporters maken kans op een dag van ontbijten, trainen en FIFA spelen met een aantal spelers. Maar daarvoor moeten ze wel een weddenschap van minstens 1 euro plaatsen bij Napoleon Games, sponsor van KAA Gent.
Volgens minister van Justitie Koen Geens (CD&V) is er sprake van ‘duidelijke schending’ van de reclameregels, die hij zelf oplegde via het Koninklijk Besluit van 25 oktober 2018. Daarin staat dat elke reclameboodschap een duidelijke minimumleeftijd en de boodschap ‘Gok met mate!’ moet vermelden.
De woordvoerder van KAA Gent weigert commentaar, maar topman Tom De Clercq van Napoleon Games verdedigt zich in Het Laatste Nieuws. ‘De actie past volgens ons wel in het wetgevend kader. Onze marketingafdeling heeft me uitgelegd dat als je wil meedoen, je een account moet aanmaken op ons platform. We richten ons dus duidelijk niet tot minderjarigen, want je moet 18 jaar zijn om je te kunnen registreren. En het volstaat 1 euro in te zetten om deel te nemen aan de actie. Ik zie daar geen enkel probleem in.’
Volgens kamerlid John Crombez (sp.a) is dat probleem er wél. ‘Het meelopen met een voetbalspeler is duidelijk gericht op minderjarigen. Dat zij tegen betaling een gok moeten wagen bij Napoleon Games voor ze die droom in vervulling kunnen zien gaan, gaat zelfs nog een stap verder dan reclame maken alleen. Ik kijk uit naar de resultaten van het onderzoek van de Kansspelcommissie.’
Crombez vindt dat de huidige regels op gokreclame, zoals Geens die heeft vastgelegd, nog een stap verder moeten gaan. ‘Reclame voor onlinegokken is continu aanwezig in de leefwereld van minderjarigen. Zodra ze op het internet gaan of televisie kijken, worden ze er sowieso mee geconfronteerd. De hoeveelheid reclame is ook massaal toegenomen en onderzoek wijst uit dat gokken door de reclame niet alleen genormaliseerd wordt, maar bij jongeren bijna vanzelfsprekend is geworden. De Hoge Gezondheidsraad pleit voor een verbod op reclame.’
In september 2019 beloofden vijf gokbedrijven, waaronder Napoleon Games, dat ze vanaf 1 januari 2020 geen reclame meer zullen maken op radio en televisie en in gedrukte media. Die zelfregulatie geldt echter niet voor onlinereclame en sponsoring van voetbalclubs.
Voorlopig is het dus afwachten naar de bevindingen van de Kansspelcommissie.