De Kansspelcommissie, de Belgische toezichthouder op (online) kansspelen, lanceert een nieuwe preventiecampagne gericht op de Illusion of Control. Het doel van de tv-commercial is om spelers bewust te maken van het feit dat ze het toeval niet kunnen controleren of voorspellen.
De illusie van controle is een bekend psychologisch fenomeen en heeft te maken met onze behoefte aan zekerheid. We zijn namelijk voortdurend op zoek naar zekerheden en overschatten dan ook regelmatig onze eigen bekwaamheid om gebeurtenissen te controleren. De Illusion of Control komt dan ook vaak voor bij gokkers: ze geloven in hun eigen tactiek of spelen bijvoorbeeld roulette met hun geluksgetal, terwijl het in werkelijkheid oncontroleerbare spellen zijn.
In de ludieke tv-commercial zien we enkele cafébezoekers genieten van een spelletje darts, terwijl de kijker wordt gevraagd om te voorspellen wat er zal gebeuren. En ja hoor, de meest onwaarschijnlijke gebeurtenissen spelen zich af. Op het einde van de fantasierijke reclamespot wordt het menens, en verschijnt de boodschap “Je kan het toeval nooit controleren”.
“Dankzij de clip zullen spelers zich hopelijk realiseren dat weddenschappen, ongeacht de eigen kennis van een bepaalde sport, een willekeurig resultaat hebben dat gebaseerd is op toeval.” Aldus Magali Clavie, voorzitter van de Kansspelcommissie. “Het is heel belangrijk dat gokken recreatief blijft. Een gokprobleem ligt al snel op de loer.”
Volgens de voorzitter van de Kansspelcommissie hebben grote sportevenementen, met name voetbaltoernooien, een grote impact op het gokgedrag. De campagne wordt dan ook bewust gelanceerd net voor de start van het WK voetbal in Qatar. “Spelers denken vaak dat de uitslag van een match voorspelbaar is, en daarom willen we benadrukken dat het toeval nog altijd de bovenhand heeft.”
De reclamespot kan je hier bekijken: