Arne Nilis start de discussie dat voetbalclubs een maatschappelijkere rol op zich moeten nemen. Als we kijken naar de sponsoring van voetbalclubs, komen we altijd ook terecht bij diverse gokbedrijven. KV Oostende vermeldt in het groot ‘Star Casino’ op zijn shirts en ook Zulte Waregem schuift hoofdsponsor Napoleon games uitdrukkelijk naar voor op zijn uniformen. Arne Nilis is zelf ex-gokverslaafd en kaart deze kwestie aan. Ook in Engeland gaan stemmen voor en tegen op.
“Als je kijkt naar het seizoen van 2019 hadden veertien van de zestien ploegen uit 1A een gokbedrijf als sponsor. Gokreclameboodschappen zijn niet weg te denken in de competitie, maar het moet een en-en-verhaal worden.” Dit laat Nilis weten in Het Belang van Limburg. Er moet meer geïnformeerd worden over een mogelijke verslaving en de bijhorende risico’s daaraan verbonden. Door reclame wordt gokken genormaliseerd en volgens Nilis zal gokreclame ooit volledig verdwijnen uit de stadions.
Ook in Engeland is deze discussie gaande. Men wil hier al langer de gokbedrijven van de T-shirts bannen. Er is namelijk een onderzoek geweest door de ‘House of Lords’ over de impact van de gokindustrie binnen het Verenigd Konikrijk. Blijkt dat er actie ondernomen moet worden. De huidige wetgeving met de ‘Gambling Act’ moet strenger worden toegepast dan nu het geval is. Men spreekt van drie aanpassingsjaren om de voetbalclubs de mogelijkheid te geven alternatieve sponsoring te zoeken.
In de Premier League worden 10 clubs gesponsord door gokbedrijven. Voorzitter van de Premier League, Richard Masters geeft toe dat er een streng toezicht nodig is, maar dat clubs wel zelf mogen kiezen met wie (gokbedrijf of niet) ze een samenwerking willen.
De algehele Engelse Football League benadrukt de belangrijke financiële bijdrage van de goksector aan de clubs en competitie. Zeker in tijden van Corona is deze steun belangrijk. Door middel van sensibiliseringscampagnes gokproblemen voorkomen heeft volgens hen meer nut dan reclame volledig verbieden.