De Nationale Loterij heeft vandaag 8 Lottery shops verspreid over heel België. In Vlaanderen vind je ze terug in Brussel, Oostende, Gent, Antwerpen en sinds midden september ook in Hasselt. Ook in Wallonië zijn de shops gevestigd in grote steden zoals Charleroi, Namen en Luik. De krantenwinkels zijn hier niet tevreden over en liggen onder vuur door deze ‘bijkomende’ concurrentie.
De Lottery Shops hebben als doel om in contact te komen met de spelers. Een manier om kennis te maken met de goede doelen die zij rechtstreeks steunen, door mee te spelen met de Nationale Lotterij. Bovendien wordt de Lottery Shop ook gebruikt om nieuwe producten uit te testen en is het een manier om merchandising producten tentoon te stellen. Ook prijswinnaars, met prijzen van € 2000 tot € 25 000 kunnen hun prijzengeld afhalen in deze Lotto-winkel.
De Dagbladhandelaren zijn allerminst tevreden met dit nieuws. De wetgeving rond reclame voor kansspelen wordt steeds strenger, maar door de Lottery shops komen kansspelen wel prominenter in het straatbeeld terecht.
Krantenwinkels voelen hun bekocht en krijgen zo bijkomende concurrentie. ‘De Nationale Loterij is mee groot geworden door de krantenwinkels’, een citaat van Yannick Gyssens, de voorzitter van Perstablo. Deze VZW engageert zich voor de belangen van pers, tabak en lottoverkopers. Ook hij merkt op dat zo’n 80 procent van de omzet van de Nationale Loterij voort stroomt uit de inkomsten gegeneerd door krantenwinkels. In 2017 heeft de Nationale Lotterij de commissie van de krantenwinkels verlaagd van 6 procent naar 4,5%.
Meer en meer krantenwinkels worden omgevormd naar gedeeltelijke of volledige wedkantoren. Met de komst van de Lottery shops stellen wij ons de vraag of de krantenwinkel zoals we deze vandaag kennen, nog lang zal blijven bestaan?
Goksector legt zichzelf een gedeeltelijke stop van reclame op