Facebook voor de rechter dagen: je moet wel redelijk zeker van je stuk zijn. Maar dat zijn ze bij Circus Belgium. Volgens de casino-uitbater heeft de sociale mediasite de huidige Belgische wetgeving omtrent reclame voor gokken te streng geïnterpreteerd, waardoor drie Facebookpagina’s van de marktspeler werden afgesloten, terwijl die wettelijk gezien perfect toegelaten waren.
België heeft een notoir strenge wetgeving omtrent online gokken en de reclame die daarvoor toegestaan is. Met een reeks Koninklijke Besluiten, zoals dat van 25 oktober 2018, is de mogelijkheid om reclame te maken voor goksites ernstig ingeperkt.
De tekst van dat KB leest letterlijk als volgt. “Reclame voor kansspelen die via informatiemaatschappij-instrumenten door de houders van een vergunning klasse A+ of B+ worden uitgebaat, is uitsluitend toegelaten hetzij op de vergunde website waarop de kansspelen worden uitgebaat, hetzij door middel van gepersonaliseerde reclame.”
In mensentaal wordt dat: reclame voor online gokken is enkel toegelaten op de website van de uitbater zelf of via reclame op naam. Met de wetgeving wil de Belgische overheid de verleiding tot online gokken beperken.
Het sleutelwoord hier is online kansspelen – aangeboden “via informatiemaatschappij-instrumenten”. Het verbod op gokreclame is niet van toepassing op fysieke casino’s “op land”. De beperking geldt ook enkel voor casino’s (vergunning A) en speelhallen (vergunning B), niet voor sportweddenschappen (vergunning F).
Facebook lijkt echter geen rekening met deze nuances te houden. Of neemt de socialemediasite liever het zekere voor het onzekere, om een boete te vermijden? Dat kan, want naar aanleiding van het Koninklijk Besluit van 25 oktober 2018 besloot die meteen maar om alle pagina’s van de groep te verwijderen. Inclusief die van het Casino van Spa – het echte, niet de onlineversie – en die van Gaming1, een bedrijf dat wel spelsoftware levert, maar op zich geen goksite is.
En dat is bij de spelaanbieder in het verkeerde keelgat geschoten. Volgens Emmanuel Mewissen, CEO van Circus, heeft Facebook een fout gemaakt door alle pagina’s zonder pardon weg te nemen. “Facebook sluit alles af, zonder enig onderscheid te maken en zonder ons te waarschuwen”, zegt Mewissen. Hij vindt dan ook dat Facebook het Koninklijk Besluit verkeerd interpreteert.
Na een mislukte poging om tot een minnelijke schikking te komen, besloten de gedupeerde bedrijven zich tot de Franstalige bedrijfsrechtbank in Brussel te wenden. Ze willen Facebook dwingen om de pagina’s die geen betrekking hebben op de beperkingen uit het Koninklijk Besluit van 25 oktober 2018, opnieuw te activeren. “We willen een regeling, zodat Facebook de moeite neemt om het Koninklijk Besluit te lezen en de pagina’s opnieuw te activeren”, aldus Mewissen.
“Facebook heeft de pagina’s verwijderd zonder onderscheid te maken tussen de gokactiviteiten van het casino en de onlineactiviteiten”, aldus hun advocaat. Is dat geen schending van de eerlijke concurrentie? Want de Facebookpagina’s van een aantal andere operatoren staan nog steeds online én er worden op het sociale netwerk zelfs advertenties toegestaan van exploitanten die geen vergunning van de Kansspelcommissie hebben gekregen? Dat is een regelrechte inbreuk tegen de huidige wetgeving. “Facebook blokkeert ook de reclame van online sportweddenschappen, die niet worden beïnvloed door dit Koninklijk Besluit”, voegde de raadsman er nog aan toe.
We zeggen er ook nog even bij dat het Koninklijk Besluit in kwestie momenteel op het to-dolijstje van de Raad van State staat. Onder andere Circus heeft aangevraagd om het KB te herbekijken, met mogelijk een schorsing en een nietigverklaring tot gevolg. De speelzaalexploitant is van mening dat de beperking van de reclame een nadelig effect op de winst kan hebben.
De goksector stelt zich ook vragen over de effectiviteit van het verbod op reclame voor online gokken. Daarover uitte Ludo Magnus, CEO van True Odds, dat de website en games van RedDice ontwikkelt, eerder al zijn twijfels. Volgens hem houdt de wetgeving te weinig rekening met de digitale realiteit. “De onlinemarkt is verzadigd met buitenlandse online-aanbieders die alomtegenwoordig zijn en onze Belgische spelers dagelijks met reclame bestoken”, vertelt hij.
“Door legale aanbieders online beperkingen op te leggen, worden onze spelers dus niet aan minder reclame blootgesteld. Spelers die op buitenlandse reclameboodschappen ingaan, verdwijnen bovendien opnieuw van de Belgische problemenradar.”