Op woensdag 13 mei werd er een hoorzitting georganiseerd van de Commissie van juridische zaken van het Parlement. De belangrijke vraag die er werd gesteld was: “Wat vind de goksector van het reclameverbod?” Er waren verschillende wetgevingsvoorstellen in verband met de herziening van de regelgeving inzake kansspelen. Verschillende leden willen reclame behouden zodat de spelers net beschermd worden en zij zich niet laten verleiden door illegale goksites.
De goksector in België wordt gereguleerd door de staat. Zij zijn afhankelijk van FOD Justitie en hebben een drieledige functie: advies geven, vergunningen uitreiken en controles uitvoeren. De President van de Kansspelcommissie, Magali Clavie haalt een Italiaans voorbeeld aan waar de impact zeer, zeer klein is. Er zijn slechts enkele spelers die zich tot illegale sites hebben gericht en het aantal weddenschappen is niet gedaald. De uitbaters van kansspelen hebben veel creativiteit om het verbod te omzeilen en gebruiken hiervoor voornamelijk sociale netwerken. Zij richt zich voornamelijk op de bescherming van de consument en vindt de impact van de reclame miniem.
De Ardent Group, een privé speler in de goksector van België (omvat Circus Casino, 777.be,…). Zij zijn in 2004 eigenaar geworden van het Casino van Namen en het Casino van Spa met als CEO Emmanuel Mewissen. Hij benadrukt dat er veel reclame aanwezig was in de laatste jaren, zelfs te veel reclame. Er was volgens hem geen overleg tussen de operatoren onderling. Hij is voorstander van een beperking van reclame zodat men redelijk en voorzichtig kan handelen. Als je een verbod gaat doorvoeren, versterk je net de illegale sector, met als gevolg minder bescherming van de speler.
Bago, afkorting voor de Belgische Vereniging van Exploitanten van Kansspelen, met vertegenwoordiger Tanguy Laudelout vindt dat er een onevenredig aanbod is geweest en dit beperkt dient te worden. Bago is een vereniging die de belangen van enkele particuliere uitbaters van kansspelen in België vertegenwoordigt. Zij bezitten 60 tot 70 procent van de markt. Reclame is noodzakelijk zodat spelers naar een legaal aanbod worden geleid, zij zijn om deze reden geen voorstander van het totaalverbod op reclame. Als er een totaalverbod zou komen, zal de illegale markt de legale markt voorbijsteken binnen dit en vijf jaar.
De persgroep IPM, laat ook zijn mening horen. Zij zijn uitgever van La Libre, DH en Paris Match Belgique. Ook zijn ze aandeelhouder van RTL Belgium en het agentschap Belga. Daarnaast zijn ze operator van de website voor sportweddenschappen betFIRST.be. CEO, François le Hodey benadrukt het feit dat er een juiste, geavanceerde technologische benadering moet zijn van de beschikbare gegevens van de spelers, met respect voor hun privacy. Dit is nodig om de spelers en de risicogroepen effectief te bereiken.
Als dit het geval is, kunnen verslavingen voorkomen en behandeld worden. Dit zal kunnen door het uitsturen van bewustmakingsboodschappen en eventueel voorafgaand met een gokverbod. Er is nood aan een efficiënt beleid met een gezamenlijke aanpak om de spelers in het legale circuit te behouden.
Diverse belanghebbenden hebben geopteerd voor een wetenschappelijk onderzoek om een beter inzicht te vergaren. Algemeen directeur van de Nationale Loterij, Jannie Haek zegt dat we het online gokgedrag van meer dan 600.000 online gokkers al heel goed kennen. Hoe speelt een gemiddelde Belg online? Als we deze spelanalyses kunnen maken en ook kijken naar het gedrag op gebied van uitgaven, dan kunnen we verdere inzichten opdoen. Deze wetenschappelijke benadering ontbreekt vandaag nog, want er is binnen de gambling industrie toegang tot veel servers en gegevens, maar er wordt nog niets mee gedaan…
Dit standpunt wordt door vele anderen gesteund, samen met de noodzaak voor een sterke, onafhankelijke en beter gefinancierde toezichthouder. Deze zal de uitbaters controleren of ze beschikken over de juiste vergunningen en dus illegale aanbieders verminderen zodat consumenten worden beschermd, want daar draait het om!