Dat het aantal gokverslaafden in ons land een stijging kent sinds de coronacrisis, is geen geheim meer. Door deze crisis is het online gokken enorm populair geworden. Binnen het online gokken is ongetwijfeld het gokken op sportwedstrijden zeer gekend. De reden hiervoor is dat maar liefst één derde van de sponsors van de beste voetbalclubs in België gokbedrijven zijn.
Hoewel in 2018 een aantal grote gokbedrijven besloten om geen reclame meer te maken in de media, pronkten deze wel nog als sponsors op de T-shirts van voetbalspelers. Volgens experts is dit een indirecte aansporing bij jonge kijkers om ook eens een gokje te wagen. Opvallend is dat de meest bijgekomen gokkers nooit de intentie hadden om een gokje te wagen, maar toch verleid werden door de reclame die visueel sterk naar voren komt.
Doordat de sponsors altijd al zichtbaar zijn geweest op voetbaloutfits, wordt dit vaak genormaliseerd en val je al snel uit de boot als je binnen je lokale voetbalclub niet af en toe een gokje waagt op een wedstrijd.
Hoewel het gokken in de voetbalwereld als normaal en onschuldig wordt beschouwd wordt één op de vijf mensen dat gokt op sportwedstrijden, vaak als risicogokker aanzien. COVID heeft hier uiteraard niet bij geholpen doordat het dagelijkse leven toen zo goed als stil lag.
Arne Nilis, de voormalige Belgische voetballer die zelf kampte met een gokverslaving en nu spreker en hulpverlener is in een afkickcentrum, getuigt dat het behoorlijk lang kan duren vooraleer men zelf de stap zet naar het zoeken van hulp. Dit kan wel eens gevolgen hebben op lange termijn aldus Nilis in de Business AM.
Volgens de hem ligt de schuld niet enkel bij de overheid en de gokbedrijven, maar moet er ook gekeken worden naar de maatschappij. Het wordt hoog tijd dat gokken gedestigmatiseerd en bespreekbaar wordt, net zoals drugs en alcohol. Volgens de ex-voetballer moet de Kansspelcommissie meer optreden als een instelling die voor een legale speelwijze zorgt en het beperken van de verslavingsproblematiek.
Desondanks het ingevoerde wettelijk kader rond het inzetten op verantwoord spelen en richtlijnen rond het afbeelden van gokreclame tijdens sportwedstrijden, is er nog veel werk aan de winkel.