Dat gokken aan populariteit wint sinds corona is een feit. Zo gokken er in België dagelijks meer dan 120.000 mensen online. Tijdens sportwedstrijden durft dit aantal de hoogte in te schieten en blijven nieuwkomers steeds langer plakken. Hierdoor is het nog belangrijker om voorzichtig om te gaan met het promoten van bepaalde sportweddenschappen. Dit is de reden waarom er tijdens het EK voetbal dit jaar geen gokreclames te zien waren. Deze beperking geldt eveneens voor de Olympische Spelen die zullen uitgezonden worden op de VRT.
De beperking op gokreclames is er gekomen naar aanleiding van kritiek door politici op de VRT tijdens het WK voetbal in 2018. Hier was er sprake van een reclamedeal met een bedrijf dat sportweddenschappen aanbiedt, waardoor deze vaak naar voren werden geschoven. Hoewel de vele kritiek en het gevaar ervan, is het onmogelijk om zulke reclame volledig te bannen. Contracten aangaande gokreclames brengen namelijk vaak miljoenen op.
Opvallend is dat er tijdens de Tour de France wel gokreclame is te zien. Dit kent volgens de woordvoerder van de VRT een simpele verklaring. Het contract was afgesloten met kansspelbedrijven aangezien dit over contracten van langere duur gaat.
Wel waren er tijdens het EK en zullen er tijdens de Olympische Spelen reclame uitgezonden worden komende van de Kansspelcommissie, deze focussen op het verantwoord spelen bij legale aanbieders. Deze campagne krijgt financiële steun van een vereniging van vijf legale gokbedrijven.