Twee eersteklassers in de Belgische voetbalcompetitie krijgen vanaf het volgende voetbalseizoen 2019-2020 een onlinegokbedrijf als sponsor op hun voetbaltruitjes. Club Brugge wordt prominent gesponsord door Unibet, Antwerp door Golden Palace. Vooral de gokreclame op de Blauw-Zwarte shirts krijgt nogal wat kritiek te verduren, zowel door de supporters als door verslavingsexperts.
Bij Club Brugge kon je het logo van Unibet vorig seizoen al op de mouw van de spelers zien prijken. Het verhuist nu naar de voorzijde van de Club Brugge-voetbaltruitjes. Dat is uiteraard een gedroomde advertentieruimte: iedereen die naar een voetbalmatch kijkt, zal het logo voortdurend gadeslaan, en dat precies op het moment dat Unibet de supporters een gokje wil laten wagen.
Met de deal zou zo’n 6 miljoen euro gemoeid zijn, over twee jaar tijd, lezen we op de website van De Morgen. Club Brugge wil daar alleen over kwijt dat het budget van Unibet ongeveer drie keer zo hoog ligt als dat van andere mogelijke sponsors. Het gaat sowieso om het grootste commerciële partnership uit de geschiedenis van de voetbalclub, aldus de officiële mededeling van Blauw-Zwart.
Op de keuze voor Unibet als sponsor op de voetbaltruitjes rees behoorlijk wat kritiek. Zowel onder supporters op de sociale media, als bij het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD). Marijs Geirnaert, directrice van het centrum, op de website van Het Nieuwsblad: ‘Dit is echt een kwalijke zaak. Dergelijke shirtsponsoring zou niet mogen.’
De Brugse voetbalclub begrijpt de heisa, maar volgens de organisatie zijn de kritische reacties in de minderheid. Bovendien, zegt commercieel directeur Bob Madou in de officiële mededeling is ‘Unibet (…) volledig vergund via de Kansspelcommissie en een voorloper op het vlak van verantwoord spelen’. En ‘als wij de deal niet sluiten, doet een van onze concurrenten dat wel’, vervolgt hij tegen De Morgen.
Volgens Madou is de maatschappelijke realiteit ook dat weddenschappen steeds meer een deel van de sport- en voetbalbeleving worden. Arne Nilis, zoon van ex-prof en ex-gokverslaafde Luc Nilis, vindt dat de ‘beslissing van Club Brugge de normalisatie van gokken in de hand werkt’.
De voetbalclub zou hard gewerkt hebben om de afspraken met Unibet zo ethisch verantwoord als mogelijk te maken. Club zou overeengekomen zijn dat elke campagne met Unibet focust op verantwoord spelen, vermeldt De Morgen. Daarnaast wordt het logo van het gokbedrijf niet gedrukt op voetbaltruitjes die aan minderjarigen worden verkocht. Daarop komt de slogan ‘No heart, no glory’ te staan. Geirnaert van het VAD vindt die maatregel lovenswaardig, maar vreest dat hij weinig verschil zal maken. Minderjarigen mogen immers sowieso niet gokken en zien ‘hun idolen nog steeds spelen in shirts met de sponsor erop’.
Bob Madou van Club Brugge vertelt De Morgen dat gokbedrijven vaker voor shirtsponsoring kiezen, gezien wetgeving gokreclame op internet sterk beperkt. De klassieke zichtbaarheid op de voetbaltruitjes wordt dan een interessante investering. Hoewel een aantal beperkingen voor gokreclame uit die wetgeving net niet voor aanbieders van sportweddenschappen gelden. Zo mogen zij nog op andere websites adverteren en gokreclame uitzenden tijdens live-uitzendingen van sportwedstrijden na 20 uur en overdag.
In de officiële mededeling vertelde Madou ook dat er al enkele jaren heel wat interesse vanuit de sportsbettingsector is om met Club Brugge in zee te gaan. Vooral de voetbalwereld wordt steeds vaker door aanbieders van kansspelen gesponsord. Nog volgens De Morgen hebben vijftien van de zestien eersteklasseclubs in België de een of andere sponsorovereenkomst met een gokbedrijf.
Zo maakte Golden Palace Casino & Sports onlangs ook bekend dat het opnieuw eersteklasser Antwerp sponsort, via gokreclame op de voetbaltruitjes. ‘Een paar jaar geleden maakten we al een vruchtbare periode als sponsor van The Great Old mee’, lezen we in de officiële verklaring. ‘Golden Palace kan dit dan ook beschouwen als een terugkeer naar wat belangrijk is: een nauwe band met een sportteam dat onze waarden van traditie, passie en familie deelt.’
Antwerp verzekerde zich in 2017 opnieuw van een plaats in de eerste klasse, en bemachtigde afgelopen seizoen een ticket voor de Europa League. Golden Palace sponsort sinds vorig seizoen ook het basketbalteam Antwerp Giants.