Vijf Belgische bedrijven uit de goksector hebben afgesproken om geen reclame meer te voeren in de gedrukte media en op radio en televisie. Tegelijkertijd vragen ze de overheid om hun concurrent Nationale Loterij wat in te tomen.
Eerder beperkte de overheid al sterk de reclame voor online gokken. Zo mag die niet meer worden vertoond tijdens live-uitzendingen van sportwedstrijden op het internet, radio of tv. Voor en na de wedstrijd kan het wel nog. Evenmin als tijdens kinder- en jeugdprogramma’s. Met die controversiële uitzondering dat reclame voor online-sportweddenschappen wel nog toegelaten is vanaf 20 uur en tijdens overdag uitgezonden sportwedstrijden.
Al die maatregelen kwamen er op initiatief van de CD&V-minister van Justitie Koen Geens. Onlangs stapten vijf bedrijven uit de goksector zelf naar de minister, met het voorstel om vanaf 1 januari geen reclame meer te voeren in de gedrukte media en op radio en televisie, meldt De Tijd. Tegelijk willen de ondernemingen wegblijven uit het straatbeeld.
De bedrijven die het voorstel deden, zijn Golden Palace Casino, Ardent Group, Napoleon Games, Unibet en Betfirst. Zij zijn verenigd in de sectororganisatie BAGO. Samen vertegenwoordigen ze 65% van de legale goksector in België.
De ondernemingen zeggen dat ze met hun initiatief verder gaan dan hun wettelijke verplichtingen, zoals de nieuwe maatregelen die we zonet kort toelichtten. Met hun geste hopen ze goodwill te creëren bij het grote publiek. De gokbedrijven liggen immers al een tijd onder vuur. Zo ontstond er commotie door de gokreclame op televisie en online tijdens het laatste WK voetbal.
“We zijn ons bewust van de overdreven aanwezigheid van kansspelreclame de afgelopen jaren”, vertelt Emmanuel Mewissen, de CEO van de Ardent Group, aan De Tijd. “Met dit initiatief willen we de sereniteit laten terugkeren.”
Een belangrijke nuance is wel dat het herenakkoord niet van toepassing is op onlinereclame voor gokken, terwijl dat volgens De Tijd het nieuwe grote slagveld tussen de gokbedrijven is. “Een online reclamestop is onmogelijk, omdat we dan weggeblazen worden door de illegale sector”, vervolgt Mewissen.
Tegelijkertijd geldt de stop van reclame niet voor sponsoring en branding. De vijf bedrijven zijn namelijk shirt- of gewone sponsor van negen Belgische voetbalclubs uit de eerste klasse. In het voetbalseizoen 2019-2020 wordt Club Brugge bijvoorbeeld gesponsord door Unibet en Antwerp door Golden Palace. Bij dergelijke sponsoring wordt puur het bedrijfslogo gebruikt, zonder bijkomende boodschappen.
Tegelijkertijd roepen de vijf bedrijven de overheid op om hun Nationale Loterij wat in te tomen. De private goksector ligt volgens De Tijd op ramkoers met Jannie Haek, de CEO van dat overheidsbedrijf. Haek houdt volgens de ondernemingen maar niet op met de private goksector aan te vallen en alle schuld voor de oprukkende gokwoede bij hen te leggen, zoals onlangs nog, toen Haek ook kritiek uitte tegen de Kansspelcommissie. Met de stop van de reclame wil de sector een tegensignaal geven.
Volgens de initiatiefnemers is er weinig verschil tussen hun gokproducten en activiteiten, en die van de Nationale Loterij. ‘Maar die laatste is wel vrijgesteld van alle beperkingen rond reclame die voor ons gelden, omdat de Loterij via de overheid mee in de cockpit van de Kansspelcommissie zit. Dat maakt de Nationale Loterij partij en rechter. We willen ons akkoord samen met de overheid uitwerken tot een regel voor de hele sector, inclusief de Nationale Loterij’, luidt het nog in De Tijd.
‘De regels volgen elkaar in hoog tempo op, zonder duidelijke visie.’ De bedrijven roepen dan ook op tot dialoog.
Ten slotte willen de bedrijven een signaal geven dat het vierkant draait in de goksector. De Kansspelcommissie zit volgens hen verwikkeld in een interne strijd en kan nauwelijks actie ondernemen, omdat de federale regering ondertussen al een jaar in lopende zaken zit.
Dergelijke kritiek op de Kansspelcommissie kwam ook naar boven in het relaas van Jannie Haek. Indien iemand zijn speellimiet van 500 euro per week en per operator voor online gokken wil verhogen, moet de Kansspelcommissie eerst via de Nationale Bank controleren of het niet om een wanbetaler gaat. Maar momenteel bestaat daarvoor geen samenwerking met de Nationale Bank. Volgens de Kansspelcommissie moet ze onder meer haar systemen aanpassen, om zo’n controle te kunnen uitvoeren. Daarvoor beschikt ze momenteel niet over het nodige budget.