De laatste jaren laait de discussie geregeld op. Hoe gaan bedrijven en andere organisaties om met de gegevens die we in deze digitale tijden achterlaten in ‘openbare’ ruimtes, online en offline? En in welke mate blijft onze privacy daarbij beschermd? Hoe zit dat bijvoorbeeld wanneer je je bij online-casino RedDice registreert, om daar een gokje te wagen?
Sinds enkele maanden gaat Kortrijk na wie de stad bezoekt, waar de bezoekers vandaan komen en in welke types winkel (horeca, kledingzaken enzovoort) ze gemiddeld hoeveel geld besteden. Zo gaat het stadsbestuur na of zijn marketingcampagnes werken. Kortrijk baseert zich daarvoor op gsm-gegevens van het telecombedrijf Proximus en transactiedata van Mastercard en Maestro.
Beide databronnen worden in feite gescheiden gebruikt. Bovendien zijn er veiligheidsmechanismen ingebouwd zodat de gegevens niet tot individuele personen te herleiden vallen. Proximus geeft bijvoorbeeld enkel volledig geanonimiseerde data vrij, over groepen mensen van minstens dertig personen, aldus Fabrice Gansbeke, woordvoerster van het telecombedrijf.
Toch weerklinkt er kritiek, bijvoorbeeld over de mate waarin de big data effectief anoniem zijn. Want als dat niet het geval is, moet het gebruik ervan te rijmen vallen met de Europese privacywetgeving GDPR. Die trad op 25 mei 2018 in werking en moet ook in deze digitale tijden het grondrecht op privacy garanderen.
Iedereen in Europa die persoonlijke gegevens bijhoudt of verwerkt, moet aan de GDPR-regels voldoen. Een stad als Kortrijk, maar ook een bedrijf als RedDice. Het online-casino neemt daarbij alle voorzorgsmaatregelen om de persoonlijke gegevens die je meedeelt, te beschermen en geheim te houden, in overeenstemming met de geldende regelgeving en wetgeving.
Geef je RedDice je persoonlijke gegevens, dan ga je er uitdrukkelijk mee akkoord dat het online-casino ze gebruikt om je account aan te maken, te verifiëren en te beheren, om je transacties uit te voeren en inzetten te verwerken, om je op de hoogte te houden van promotionele aanbiedingen en om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen en verantwoordelijkheden van RedDice.
Heb je een account aangemaakt, dan kan er wel nog contact met je worden opgenomen, om bijvoorbeeld enkele zaken te controleren, zoals je leeftijd, identiteit en kredietwaardigheid. Tegelijk mag het online-casino persoonlijke gegevens opvragen bij derde partijen als financiële instanties en kredietverleners, om je account te onderhouden en financiële controles uit te voeren voor regelgevende en wettelijke doeleinden. Meer over het gebruik van je persoonlijke gegevens lees je in de privacyverklaring van het online-casino. Neem deze even door, zo ben je perfect op de hoogte.
Breng RedDice daarvan dan schriftelijk op de hoogte, door te mailen naar SupportTeam@RedDice.be. Via dezelfde weg kan je foute of onvolledige persoonlijke gegevens laten verbeteren. Meer details hierover vind je eveneens in de privacyverklaring.