Onlangs polsten we bij Napoleon Games, een van de grote spelers op de Belgische gokmarkt, naar zijn mening over het KB van 25 oktober 2018, dat onder meer een verbod op reclame voor online-kansspelen bracht. Welke mening heeft Red Dice, een onlinecasino dat sterk hamert op het belang van spelersbescherming, over de nieuwe wet? Ludo Magnus, CEO van True Odds, dat de website en games van Red Dice ontwikkelt, spreekt in naam van die laatste, en stelt het een en ander scherp.
“Begrijp me niet verkeerd: Red Dice is absoluut voor initiatieven die de veiligheid van de spelers bevorderen”, stelt Ludo Magnus. “Maar we vrezen dat, misschien door tijdsdruk of onvoldoende overleg met experts, de maatregelen zoals die nu van kracht zijn geworden de vooropgestelde doelen van de wet misschien meer kwaad dan goed zullen doen.”
Kort samengevat zijn er een aantal technische en structurele problemen met de nieuwe richtlijnen, die spijtig genoeg de goede bedoelingen ervan overschaduwen, zo klinkt de mening van Red Dice. “De maatregelen zullen dan ook in de realiteit weinig tot geen effect hebben op het aantal probleemspelers. Wel zullen ze ervoor zorgen dat zowel de overheid als de operatoren heel wat moeilijker die probleemspelers kunnen identificeren en dus helpen.”
Neem nu de bepaling dat elke speler voortaan per operator en per week nog 500 euro mag storten. “Op het eerste gezicht lijkt dat een zinnige regel”, vertelt Ludo Magnus. “Maar wanneer je het maximumbedrag per week en operator vermenigvuldigt met de 31 actieve aanbieders op de Belgische markt, kom je tot de conclusie dat een speler nog steeds 62.000 euro per maand mag uitgeven. Dan is het toch duidelijk dat die maatregel geen enkele speler zal helpen?”
“Meer zelfs,” vervolgt Ludo, “geen enkele operator zal nog kunnen vaststellen wanneer een speler in de problemen komt. Nadat de spelers hun 500 euro verspeeld hebben, trekken ze immers naar de volgende operator, waar ze met een propere lei starten.”
“Als operator weten we dat het veel effectiever is om mensen persoonlijk aan te spreken en vragen te stellen over eventuele veranderingen in hun stortingsgedrag. Het is duidelijk dat deze maatregel maar één effect heeft: probleemgedrag onzichtbaar maken.”
Ludo Magnus
TIP Lees meer over wat het nieuwe KB, met onder meer het verbod op reclame, inhoudt.
Ook de beperking op reclame voor online-kansspelen zal spijtig genoeg weinig effectief zijn, luidt de mening van Ludo Magnus. “De onlinemarkt is verzadigd met buitenlandse online-aanbieders die alomtegenwoordig zijn en onze Belgische spelers dagelijks met reclame bestoken. Vaak zelfs in het Nederlands of Frans”, vertelt hij.
“Door legale aanbieders online beperkingen op te leggen, worden onze spelers dus niet aan minder reclame blootgesteld. Spelers die op buitenlandse reclameboodschappen ingaan, verdwijnen bovendien opnieuw van de Belgische problemenradar.” Daar wees ook al concullega Napoleon Games op, op het einde van ons gesprek met hun CEO.
Voor Ludo ligt het zelfs voor de hand dat de wet net de reclame voor kansspelen op de offlinekanalen beperkt. Daar vallen er immers wel garanties te geven dat de vrijgekomen advertentieruimte niet gewoon ingenomen wordt door buitenlandse, illegale aanbieders.
Terwijl houders van de vergunningen A+ en B+, dus casino’s en speelautomatenhallen, online enkel nog op hun eigen website reclame mogen maken, geldt deze beperking niet voor sportweddenschappen.
“Dat is nog meer frappant. Een sterk staaltje lobbywerk lijkt het wel”, aldus de duidelijke mening van Ludo Magnus. “Terwijl onlinecasino’s minder ‘gelokaliseerd’ zijn, is dat absoluut wel het geval voor aanbieders van onlinesportweddenschappen die zich op ons land richten. Bij hen heeft het dus net wel zin om onlinereclame te beperken. Internationale aanbieders van sportweddenschappen bieden dan weer niet dezelfde lokale dekking”
“Gegeven dat de markt van de sportweddenschappen een grootteorde omvangrijker is dan de casinomarkt, en bijgevolg veel meer spelers – en dus ook meer probleemspelers – bevat, is het me een raadsel wat de motivatie achter deze uitzondering is, en hoe die in het idee van bescherming van de speler past.”
Ludo Magnus
Nog een punt dat volgens de mening van Ludo Magnus niet te rijmen valt met een mindset die de speler vooropstelt: het uitzonderingsstatuut van de Nationale Loterij. “De onlinegames die de loterij aanbiedt, lijken als twee druppels water op de games die de casino-operatoren aanbieden. Het ligt dus voor de hand dat dezelfde regels en ethiek daarop van toepassing zijn. Ik ben ook van mening dat reclamecampagnes als ‘Snel cash nodig?’ ethisch gezien zeer twijfelachtig zijn, zeker in de context van problematisch speelgedrag.”
De Kansspelcommissie bevestigde ons dat meerdere operatoren een beroep tot nietigverklaring van het KB hebben ingediend bij de Raad van State. Of Red Dice het ermee eens is? “Absoluut. De huidige implementatie schiet duidelijk tekort voor de veiligheid van onze Belgische spelers, en discrimineert aanbieders die geen vergunning F1+ (onlinesportweddenschappen) hebben.” Dat is klare taal.