Op 25 oktober 2018 werd een Koninklijk Besluit goedgekeurd dat reclame voor (online) gokken in België aan banden legt. Sinds 1 juni 2019 is dit besluit effectief van kracht, waardoor reclame voor online gokken sterk beperkt wordt. De maatregelen uit het Koninklijk Besluit maken deel uit van een reeks beperkingen in het kansspelbeleid, door het kabinet van minister van Justitie Koen Geens (CD&V). Wat houden de nieuwe bepalingen precies in?
CD&V-minister Koen Geens wou al langer de reclame op gokken beperken en de spelers van kansspelen beter beschermen. In 2018 voerde de overheid maatregelen door rond virtuele sportwedstrijden. Eerder dit jaar werd een andere reeks beperkingen goedgekeurd, in het kader van een nieuwe gokwet. En enkele dagen geleden, op 1 juni 2019, trad dus het Koninklijk Besluit van 25 oktober 2018 in werking, over de ‘voorwaarden voor het uitbaten van kansspelen en weddenschappen via informatiemaatschappij-instrumenten’.
Om de nieuwe reclamebepalingen goed te begrijpen, moeten we je eerst het onderscheid tussen de verschillende aanbieders van gokspelletjes en weddenschappen uitleggen. Volgens de gokwet van 1999 moet elke legale aanbieder in ons land houder zijn van een specifieke vergunning: vergunning A voor casino’s, vergunning B voor speelautomatenhallen en vergunning F1 voor de organisatie van weddenschappen. Achter de letter van de vergunning wordt een plusteken toegevoegd indien de houders ook toelating hebben om hun diensten online aan te bieden.
Een aantal nieuwe beperkingen gelden voor zowel vergunningen A+, B+ en F1+. Geen enkele aanbieder met deze vergunningen mag in zijn reclameboodschappen de winstkansen overdrijven of tot overmatig spelen aanzetten. Uit de reclame mag ook niet blijken dat gokken een alternatief kan zijn voor werken of sparen, een uitweg kan betekenen voor persoonlijke of financiële problemen, of een manier kan zijn om facturen of schulden te betalen.
Elke reclameboodschap moet bovendien aangeven vanaf welke leeftijd spelers kunnen deelnemen, en moet duidelijk ‘Gok met mate’ vermelden.
Reclame voor online gokken tijdens live-uitzendingen van sportwedstrijden kan niet meer. Noch op tv, noch op de radio, noch online. Voor en na de wedstrijd mag het wel nog. Gokreclame tijdens een kinder- of jeugdprogramma mag evenmin; hier wordt het verbod uitgebreid tot een tijdspanne van 15 minuten voor en na de uitzending.
Daarnaast gelden voor alle internetspelen specifieke reclameregels om minderjarigen (te volgen door vergunninghouders F1+) of personen jonger dan 21 (te volgen door vergunninghouders A+ of B+) te beschermen.
Alle vergunninghouders moeten ook speellimieten instellen voor hun onlinespelen of -weddenschappen. Spelers moeten deze limiet bovendien zelf kunnen verlagen. Als ze die willen verhogen, hebben ze de toestemming nodig van de Kansspelcommissie, die eerst nagaat of de speler geen wanbetaler is. Voortaan kunnen spelers ook geen geld meer op hun spelkrediet plaatsen met een creditcard.
Tot nu toe getuigen deze maatregelen van gezond verstand en respect voor de speler. Online gokken moet fun blijven. Het is ook belangrijk dat problematisch gokgedrag op tijd wordt vastgesteld en aangepakt, of nog beter: dat het wordt voorkomen.
De nieuwe gokwet legt verschillende maatregelen op voor de verschillende vergunningshouders. En hier zijn toch wel enkele opmerkelijke discrepanties te zien.
Houders van de vergunningen A+ en B+, zijnde de casino’s en de speelautomatenhallen, mogen online enkel reclame maken op hun eigen website of door middel van gepersonaliseerde reclame. Het is de verantwoordelijkheid van de vergunninghouders dat deze gepersonaliseerde boodschappen niet terechtkomen bij minderjarigen of mensen op de ‘zwarte’ EPIS-lijst.
Voor de houders van vergunning F1+, de organisatoren van (sport)weddenschappen, geldt die beperking niet. Zij mogen dus nog steeds op andere sites adverteren.
Terwijl er tijdens live-sportwedstrijden geen reclame meer mag gemaakt worden voor online-kansspelen, is reclame voor online-sportweddenschappen wel nog toegelaten vanaf acht uur ‘s avonds of tijdens overdag uitgezonden sportwedstrijden. Per reclameblok is het toegelaten aantal reclamespots voor online-sportweddenschappen wel beperkt tot één. Bovendien moeten alle spots voor online gokken een boodschap over verantwoord spelen bevatten.
Een laatste niet onbelangrijke opmerking: de Nationale Loterij is niet aan het Koninklijke Besluit onderhevig. Zij valt immers niet onder de Kansspelwetgeving van 1999, maar maakt deel uit van de Federale Overheidsdienst Financiën.