Het klassieke Monoply-spel blijft hip, het werd gebruikt in de jaren 90 door McDonald’s en krijgt ook nu een volledig aangepast versie met als hoofdthema een Belgische badplaats. Uitgegeven onder erkende licentie van Hasbro, waarin alle elementen van de kust van Knokke in verwerkt zijn.
De pleinen, straten en bezienswaardigheden zijn aangepast. Koop het Stadhuis van Knokke of wordt eigenaar van het Heldenplein in Heist en nog veel meer. Maar ook het design van het bord en het monopoly geld is anders.
‘Er werd een spelbord uitgebracht met een witte, lichte achtergrond dat de finesse en lichtheid van de zomer benadrukt’, aldus Pieter de Wulf (zaakvoerder van Groep 24, uitgever van het spel). Dit is in groot contrast met andere edities, die eerder een winterse en nachtelijk gevoel oproepen. Pieterjan Decoster is verantwoordelijk voor de grafische beelden samen met Lectrr. Enkele nieuwe architecturale gebouwen zoals de toekomstige Heldentorens (woningproject), de Community House (kleurrijk torengebouw) en de gele redderspost krijgen zelfs een plaatsje op het bord. Het strand met in de zomer de bijhorende beachbars mogen uiteraard ook zeker niet ontbreken.
Het centrale thema wordt ook merkbaar bij de kans- en algemene fondskaartjes waar men verwijzingen maakt naar lokale gekende items. ‘Proficiat! U wint een jackpot in Grand Casino Knokke’ is er zo een van. Bovendien is ook het Monopoly-geld in een ander jasje gestoken met referenties naar de badstad. Een tekening van een ooievaar verwijst naar het Zwin Natuur Park, gekend als het oudste beschermde Vlaamse natuurreservaat.
Een beperkte oplage van 3.370 stuks, die in lokale winkels beschikbaar waren vanaf 7 augustus. Opmerkelijk is ook dat al 3.340 spelborden vooraf besteld werden, heb jij jouw editie kunnen vast krijgen?