Sinds 1 juni 2019 wordt de reclame voor online-kansspelen in ons land sterk aan banden gelegd, door een Koninklijk Besluit van 25 oktober 2018. Welke rol speelt de Kansspelcommissie bij de toepassing en controle daarvan? We vroegen het aan Marjolein De Paepe, woordvoerster bij de commissie.
De maatregelen uit het Koninklijk Besluit van 25 oktober 2018 maken deel uit van een reeks maatregelen van minister van Justitie Koen Geens (CD&V) om de reclame voor online-kansspelen te beperken en de spelers beter te beschermen.
Enkele bepalingen uit het KB leggen vast welke boodschap reclame voor online kansspelen voortaan wel of niet mag brengen. Tegelijkertijd kan reclame voor online gokken niet meer tijdens live-uitzendingen van sportwedstrijden en kinder- en jeugdprogramma’s, net als 15 minuten voor en na die laatste uitzendingen.
Het zijn maar twee van de meerdere nieuwe regels, die we eerder al bespraken. “De vergunningshouders hebben acht maanden de tijd gehad om zich voor te bereiden of aanpassingen te doen”, licht Marjolein De Paepe, woordvoerster bij de Kansspelcommissie, toe. Sinds 1 juni zijn de bepalingen uit het nieuwe KB effectief van kracht.
De nieuwe wettelijke bepalingen leidden tot enige uitgesproken meningen in de sector, vooral wegens de specifieke regels voor sportweddenschappen. Onze redactie ving zelfs geruchten op dat bepaalde vergunningshouders een klacht zouden hebben ingediend tegen de nieuwe wet.
Marjolein De Paepe: “We kunnen bevestigen dat verschillende operatoren een beroep tot nietigverklaring van het KB hebben ingediend bij de Raad van State. Het Koninklijk Besluit is wel ruimer dan enkel de bepalingen betreffende reclame.”
In hoeverre zijn de nieuwe reclamebepalingen van toepassing op de online-kansspelen die de Nationale Loterij aanbiedt? Zoals je kon lezen, maakt die organisatie ‘geen deel uit van de Kansspelcommissie’ en valt ze niet onder de wet inzake kansspelen van 7 mei 1999. Maar Marjolein De Paepe bevestigt: “De wetgeving heeft betrekking op de online weddenschappen die onder de naam Scooore! worden aangeboden door de Nationale Loterij. Die weddenschappen (met vergunning F1+) vallen onder de bevoegdheid van de Kansspelcommissie.”
Die controletaak hebben de makers van de wet aan de Kansspelcommissie toegewezen. “Onze controles kunnen gebeuren op basis van klachten of op initiatief van onze controlecel”, licht Marjolein De Paepe toe. “Tegelijk hebben we bij de commissie een meldpunt opgericht, waar operatoren terechtkunnen voor opmerkingen met betrekking tot het nieuwe KB, bijvoorbeeld over de inzetlimieten die spelers kunnen aanvragen.”
“Bovendien hebben we een subcommissie reclame opgericht, in de schoot van onze organisatie. Die zal zich buigen over de praktische toepassing van het Koninklijk Besluit. Het is nog te vroeg om reeds te communiceren over eventuele bevindingen van deze subcommissie.” We volgen dit zeker verder op.