De Nationale Loterij zag dat de omzet in 2020 redelijk stabiel bleef ondanks de grote tegenslag wegens de Covid-19-pandemie. Online gokken zit in de lift, maar toch vertegenwoordigen fysieke verkooppunten, met dagbladhandelaren aan de top, een groot deel van de inkomsten.
Tijdens de eerste lockdown van maart tot ongeveer juni zou er een verlies zijn van 35 miljoen euro, zo schat Jannie Haek in een berichtgeving aan De Standaard. Veel hiervan is te wijten aan de sluiting van warenhuizen en drogisterijen die zo geen enkel loterijticket konden verkopen. Dit verlies werd in de maanden nadien grotendeels ingehaald door een stijging in de verkoop van fysieke krasbiljetten, een kleine stijging van inkomsten uit de Lotto en meer spelers op het internet. Merkbaar is dat gokken via tablet en smartphone duidelijk in de lift zit, samen goed voor ruim de helft van de internetinkomsten. Ook al is online hot, er zijn zo’n 7.700 fysieke verkooppunten en zij dragen voor het grootste deel bij aan de inkomsten met een totale vertegenwoordiging van 77% van alle gokopbrengsten. De dagbladhandelaars zijn zeer belangrijke verkooppunten, ze verminderen wel in aantal maar toch vertegenwoordigen ze bijna 50% van alle inkomsten.
De Nationale Loterij wil inzetten op extra fysieke verkooppunten. Ze denken hierbij aan verschillende mogelijkheden: loterijspelen bij bakkers, slagers of in cafés (zoals reeds van toepassing in Italië en Frankrijk).
EuroMillions is trouwens het meest getroffen product door de Covid-19-pandemie en zag zijn cijfers dalen. De Jackpots haalden niet het niveau van 2019 en dat heeft duidelijk zijn effect niet gemist. Omtrent de sport-gokactiviteit “Score” werden er geen cijfers in detail gepubliceerd door de Nationale Loterij. Ze zijn ondergebracht binnen een apart verkooppunt in het bedrijf; er werd wel een contract ondertekend met een nieuwe leverancier.
De goede doelen kregen de grootste schenking, 200 miljoen euro! Vergeleken met het jaar ervoor is dit een stijging van maar liefst 15 miljoen euro.