Een korte tijd geleden had de Belgische Kansspelcommissie besloten dat er wijzigingen zouden komen in de reclames voor kansspelen. De kansspelcommissie was van oordeel dat reclame flexibeler en moderner benaderd moet worden. Hierdoor werden de maatregelen aangescherpt en waren deze voornamelijk gericht naar kwetsbare doelgroepen, met als doel om de totale hoeveelheid gokreclames terug te dringen. Uit een nieuw Koninklijk besluit is nu gebleken dat eind 2022 zo goed als alle gokreclames in België verdwenen moeten zijn.
Waar de Belgische burger nu nog regelmatig reclamespotjes op televisie over gokken ziet, gaat de situatie aan het eind van dit jaar enorm veranderen. In het Koninklijk besluit is namelijk te lezen dat gokreclames niet langer op televisie mogen komen. Dat geldt ook voor reclame-uitingen via social media, radio, kranten, tijdschriften en billboards. Alles wordt aan banden gelegd, zo beschrijft Het Laatste Nieuws.
Volgens minister van Justitie Vincent van Quickenborne is gokken het nieuwe roken. “De filosofie zal zijn dat enkel wie wil gokken en actief op zoek gaat naar informatie over kansspelen, in de toekomst nog gokreclame te zien zal krijgen. Het constante bombardement van reclame die verslaving in de hand werkt, ook bij jongeren, moet stoppen.”, aldus Van Quickenborne.
De minister van Justitie heeft daarnaast ook te kennen gegeven dat het aantal gokkende mensen tijdens corona explosief is gestegen. Het zijn vooral de jongeren die meer gaan gokken.
Reclames mogen enkel nog verschijnen wanneer een aanbieder deze via haar eigen website en social media-profielen uit, echter zitten daar een hoop restricties aan verbonden. Zo mag er geen interactie worden aangegaan met volgers en bezoekers en mogen videoboodschappen op de website zelf een maximale lengte van 5 seconden hebben.
Toch is er nog een uitzondering op de nieuwe maatregel. Product placing in televisieprogramma’s en reclames in sportwedstrijden zijn namelijk toegestaan wanneer deze niet specifiek gericht zijn op de binnenlandse markt.
Niet alleen gokreclames worden aan banden gelegd, maar ook sportsponsoring. Tegen het einde van 2024 moet namelijk iedere vorm van sportsponsoring door gokbedrijven verdwenen zijn. Sponsoren mogen momenteel alleen reclame maken in het stadion of via t-shirts door merknaam of logo, maar reclameslogans zijn in dezen al verboden. Het afspelen van reclames via luidsprekers of schermen in stadia zal tegen dan ook niet meer toegestaan zijn.
In het Koninklijk besluit komt verder ook naar voren in welke vorm een gokreclame nog mag bestaan. Zo komt er in België, net zoals in Nederland, een verbod op het gebruik van rolmodellen in gokreclames. Er mag geen gebruik worden gemaakt van bekende personen zoals influencers, sporters of acteurs om een idealiter beeld te scheppen van gokken. België volgt hiermee onze Noorderburen die deze maatregel gaan toepassen op 1 juni 2022.