Onlangs kwam het nieuws naar buiten dat de Belgische Minister van Justitie Vincent van Quickenborne de gokreclames aan banden wil leggen. Menig kansspel exploitanten, met een vergunning, vrezen dat een verbod niet het probleem van gokverslaving zal gaan oplossen. Men verwacht eerder dat de consument geen verschil meer weet tussen legale en illegale casino’s. Dit laten de kansspel exploitanten weten via een persbericht op de site van Belgian Association of Gaming Operators (BAGO).
De Belgian Association of Gaming Operators haalt in haar argumentatie een onderzoek van de Universiteit van Gent aan waaruit zou blijken dat 1 op de 3 operators die reclame maakt voor gok producten op sociale media, illegaal blijken te zijn. Tevens zou blijken dat van iedere vijf euro er één euro op de illegale gokmarkt belandt.
Volgens BAGO wordt er met twee maten gemeten. BAGO geeft aan dat de Nationale Loterij gewoon mag doorgaan met adverteren van hun producten, en dit terwijl zij de grootste kansspelaanbieder van België zijn. Zij vallen buiten het verbod op gokreclames.
Volgens Jannie Haeck, CEO van de Nationale Loterij, is het probleem van gokverslavingen ontstaan toen privébedrijven ook kansspelen gingen aanbieden.
BAGO blijft echter niet bij de pakken neerzitten en heeft een alternatief voor het reclameverbod om gokverslaving te bestrijden. Men wil de nadruk gaan leggen op de zorgplicht van legale aanbieders. In deze zorgplicht moet naar voren komen dat het spelgedrag van de consumenten gemonitord dient te worden door alle legale operators. ‘Men moet proactief afwijkend gedrag signaleren om gokverslavingen te kunnen voorkomen’, aldus BOGA-voorzitter Tom De Clerq.
Niet alleen BOGA maar ook de Belgische sportwereld liet van zich horen na het besluit om gokreclames te verbieden. De voorzitter van de Pro League liet in het programma De Wereld Vandaag van Radio 1 weten geen voorstander te zijn van het naderende verbod. ‘Een verbod op gokreclame duwt mensen onvermijdelijk naar het illegale gokken’, aldus Pro League voorzitter Lorin Parys.
Ook de basketbalcompetitie heeft van zich laten horen. De nieuwe basketbalcompetitie, de BNXT League die samen met Nederlandse teams is ontstaan, heeft een groot gokbedrijf als hoofdsponsor. Volgens Wim Van de Keere, general manager van BNXT League, zou een verbod op gokreclame voor hen ook een financiële strop voor de competitie kunnen betekenen.