Waregem Koerse mocht vorige week maar liefst 175 kaarsjes uitblazen. Het grootste netwerkevent van het jaar staat bekend voor het offline gokken ter plaatse, de dag zelf. Dit brengt al jaren mooi geld op voor deze paarden hoogmis, maar daar knelt ook het schoentje: het online gokken neemt steeds meer de bovenhand en haalt zo het businessmodel van het evenement onderuit.
Waregem Koerse vierde dit jaar zijn jubileumeditie. Naar schatting 40.000 mensen waaronder vips, ondernemers en politici trokken naar de Hippodroom in het West-Vlaamse Waregem voor een dag vol netwerken, obligate hoeden, paardenraces en weddenschappen.
Talrijke enthousiastelingen waagden een gokje bij de bookmakers, aan de standjes op het koersplein of bij een online speler. En die laatste haalt steeds meer geld uit de markt. De organisatie kijkt met lede ogen toe hoe online gokbedrijven meer en meer gaan lopen met hun wedopbrengsten, en dat baart hen zorgen.
Volgens Philippe Casier, voorzitter van de Koninklijke Waregemse Koersmaatschappij, halen online spelers het businessmodel van Waregem Koerse compleet onderuit. “Vroeger was het publiek goed voor een derde van de inkomsten, de VIP-arrangementen nog een derde en de weddenschappen het overige deel. Nu niet meer. Er wordt meer online gegokt en die groeiende inkomsten zien we aan onze neus voorbijgaan.”
Even wat cijfers: doorgaans wordt er tijdens een editie van Waregem Koerse voor 500.000 euro ingezet. Na aftrek van belastingen, winstuitkeringen en materiaal- en personeelskosten houdt de organisatie zo’n 75.000 euro over. “Dat volstaat nog niet om het prijzengeld van 300.000 euro te dekken, laat staan de andere organisatiekosten”, zegt CEO Bram Vandewalle. Het baart hem bovendien ook zorgen dat zelfs het aanwezige publiek alsmaar meer de loketten links laat liggen en een gokje waagt via de smartphone.
Gelukkig kan de organisatie terugvallen op een financiële meevaller. De Koninklijke Waregemse Koersvereniging verkocht onlangs de centrale tribune op de Gaverbeekhippodroom bestaande uit feestzalen, een bescheiden oorlogsmuseum en een luxe restaurant. De stad Waregem, die al eigenaar was van de tweede verdieping, legde hiervoor net geen 5 miljoen euro op tafel. De koersmaatschappij krijgt nu een gebruiksrecht van het Waregemse stadsbestuur voor de organisatie van Waregem Koerse in de Hippodroom.